sk

Povinná aktivácia elektronických schránok na portáli slovensko.sk pre právnické osoby

Čo potrebujem na prihlásenie do elektronickej schránky ako právnická osoba?

Ak sa chcete prihlásiť do svojej elektronickej schránky, potrebujete:

  • občiansky preukaz s elektronickým čipom,
  • bezpečnostný osobný kód (BOK),
  • čítačku kariet,
  • nainštalovaný príslušný softvér a ovládače k čítačke kariet (nájdete na portáli slovensko.sk).

Čo mám robiť v prípade, že nemám občiansky preukaz s elektronickým čipom?

Nový občiansky preukaz (OP) si vybavíte na ktoromkoľvek Okresnom riaditeľstve PZ (ak máte OP vydaný pred 1. júlom 2008, musíte navštíviť oddelenie dokladov v mieste trvalého bydliska).

K novému občianskemu si nezabudnite vypýtať bezpečnostný osobný kód a požiadajte o vydanie kvalifikovaného certifikátu na tvorbu zaručeného podpisu. K občianskemu by ste mali dostať aj čítačku kariet.

Vydanie nového občianskeho preukazu je spoplatnené sumou 4,50 eura.

Aký je rozdiel medzi zriadenou a aktivovanou elektronickou schránkou?

Elektronické schránky pre právnické osoby sa na portáli slovensko.sk zriaďujú priebežne od začiatku roka 2014. V tejto chvíli by mali byť zriadené všetky elektronické schránky právnických osôb na Slovensku.

Schránka sa stáva aktívnou na doručovanie prvým prihlásením sa oprávnenej osoby do schránky, alebo najneskôr 1. januára 2017. Automatická aktivácia prebehne 1. januára 2017 (termín povinnosti aktivácie sa na základe novely zákona o e-Governmente posúva na 30. jún 2017) aj v prípade, že sa dovtedy do schránky právnickej osoby nikto neprihlásil.

Čo znamená, keď je elektronická schránka aktivovaná na doručovanie?

Keď už máte elektronickú schránku aktivovanú na doručovanie, orgány verejnej moci vám môžu doručovať úradné rozhodnutia elektronickou formou do tejto schránky. Doručené elektronické rozhodnutia majú rovnaký právny účinok ako by boli doručené v listinnej podobe.

Pri doručených úradných rozhodnutiach sa môže uplatňovať fikcia doručenia, to znamená, že rozhodnutie sa bude považovať za doručené, aj keď si ho neprečítate v stanovenej lehote (podobne ako pri neprebratých listinných zásielkach).

Môže do elektronickej schránky právnickej osoby pristupovať aj niekto iný, ako štatutár spoločnosti?

Štatutár spoločnosti môže v nastaveniach svojej elektronickej schránky podať žiadosť o oprávnenie inej fyzickej, či právnickej osoby na vstup do svojej elektronickej schránky. V žiadosti je možné definovať rozsah právomocí pri disponovaní so schránkou.

Oprávnená osoba musí byť dospelá a disponovať občianskym preukazom s čipom a bezpečnostným osobným kódom.

Chcete vedieť viac? Prečítajte si ďalšie články súvisiace s témou elektronických schránok:

copyright © 2013 TEMPEST a.s.
+with love by milk, WEB je postavený na CMS Romboid

Mobilná verzia / Plná verzia